Inaktiv: Der Benutzer ist in TUMonline nicht mehr aktiv!
Inactive: The user is not active in TUMonline anymore!

Biografie

Tobias Hecht ist seit November 2017 als wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Ergonomie tätig. Davor studierte er Fahrzeug- und Motorentechnik im Bachelor und Maschinenwesen im Master an der TU München. In seiner Forschung am Lehrstuhl beschäftigt sich Herr Hecht mit dem Fahrerzustand und der Fahrerzustandskomponente Müdigkeit beim hochautomatisierten Fahren, sowie mit Fahrer-Fahrzeug-Interaktion und fahrfremden Tätigkeiten.

Studienarbeiten

Neben den derzeit ausgeschriebenen Studienarbeiten sind auch eigene Themenvorschläge erwünscht. Bei Interesse an einer Studienarbeit im Bereich meiner Forschungsthemen bitte direkt bei mir nachfragen!

Lehrveranstaltungen

Wintersemester 2022/23

LV-Nr.TitelVortragende/r (Mitwirkende/r)
0000001544Grundlagen der Medienproduktion

Veröffentlichungen

2022

  • Hecht, Tobias; Weng, Stefanie; Drexl, Alexander; Bengler, Klaus: User-Centered Development of a Route Planning App for Fragmented Automated Drives. In: HCI in Mobility, Transport, and Automotive Systems. Springer International Publishing, 2022 mehr…
  • Hecht, Tobias; Weng, Stefanie; Kick, Luca-Felix; Bengler, Klaus: How users of automated vehicles benefit from predictive ambient light displays. Applied Ergonomics 103 (Vol 103), 2022, 103762 mehr…
  • Hecht, Tobias; Zhou, Weisi; Bengler, Klaus: How to Keep Drivers Attentive during Level 2 Automation? Development and Evaluation of an HMI Concept Using Affective Elements and Message Framing. Safety 8 (3), 2022, 47 mehr…

2021

  • Danner, Simon; Hecht, Tobias; Steidl, Benjamin; Bengler, Klaus: Why is the Automation Not Available and When Can I Use It? In: Black N.L., Neumann W.P., Noy I. (Hrsg.): Proceedings of the 21st Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021). Springer International Publishing, 2021 mehr…

2020

  • Hecht, Tobias; Danner, Simon; Feierle, Alexander; Bengler, Klaus: Does a Confidence Level for Automated Driving Time Estimations Improve the Subjective Evaluation of an Automation HMI? Multimodal Technologies and Interaction 4 (3), 2020, 36 mehr…
  • Hecht, Tobias; Kratzert, Stefan; Bengler, Klaus: The Effects of a Predictive HMI and Different Transition Frequencies on Acceptance, Workload, Usability, and Gaze Behavior during Urban Automated Driving. Information 11 (2), 2020, 73 mehr…
  • Hecht, Tobias; Sievers, Maximilian; Bengler, Klaus: Investigating User Needs for Trip Planning with Limited Availability of Automated Driving Functions. Proceedings of the 22nd International Conference, HCII 2020, Springer Cham, 2020Denmark, Compenhagen mehr…

2019

  • Feierle A.; Bücherl F.; Hecht T.; Bengler K.: Evaluation of Display Concepts for the Instrument Cluster in Urban Automated Driving. Human Systems Engineering and Design II. IHSED 2019., Springer Cham, 2019Bundeswehr University Munich, Germany mehr…
  • Feldhütter, Anna; Hecht, Tobias; Kalb, Luis; Bengler, Klaus: Effect of prolonged periods of conditionally automated driving on the development of fatigue: With and without non-driving-related activities. Cognition, Technology {&} Work 12 (1), 2019, 309318 mehr…
  • Hecht T.; Darlagiannis E.; Bengler K.: Non-driving Related Activities in Automated Driving -- An Online Survey Investigating User Needs. Human Systems Engineering and Design II. IHSED 2019., Springer Cham, 2019Bundeswehr University Munich, Germany mehr…
  • Hecht T.; Feldhütter A.; Draeger K.; Bengler K.: What Do You Do? An Analysis of Non-driving Related Activities During a 60 Minutes Conditionally Automated Highway Drive. Human Interaction and Emerging Technologies. IHIET 2019., Springer, Cham, 2019Nice, France mehr…
  • Hecht, T.; Feldhütter, A.; Radlmayr, J.; Nakano, Y.; Miki, Y.; Henle, C.; Bengler, K.: A Review of Driver State Monitoring Systems in the Context of Automated Driving. Advances in Intelligent Systems and Computing; Proceedings of the 20th Congress of the International Ergonomics Association (IEA) 2018, Springer, Cham, 2019Florence, Italy mehr…

2018

  • Feldhütter, A.; Hecht, T.; Bengler, K.: Fahrerspezifische Aspekte beim hochautomatisierten Fahren. Schlussbericht zum Forschungsprojekt FE 82.0628/2015, 2018 mehr…